Poliisien kontrollissa oleva pyhiinvaeltajajoukko Pyhän haudan kirkon aukiolla Jerusalemissa. |
Pyhän haudan kirkon aukiolla Jerusalemissa seisoo ryhmä
kristittyjä pyhiinvaeltajia – ahdas joukkio pienen aidoilla rajatun alueen
sisällä. On pääsiäistä edeltävä lauantai ja joukko odottaa Pyhän tulen
seremonian alkamista. Tuli syttyy Jeesuksen oletetulla kuolin- ja hautapaikalla, joten kristityille se on olennaisen tärkeä ja pyhä paikka. Sieltä tuli levitetään kynttilästä
kynttilään, kaikkialle kristilliseen maailmaan. Paikalla on kymmeniä
israelilaisia poliiseja ja vartijoita, jotka pyörivät aukiolla hermostuneina. Pyhiinvaeltajien
ryhmä sen sijaan ei mahdu liikkumaan. Aurinko paahtaa ja odotus on pitkä.
”On elämäni suurin toive saada olla täällä”, kertoo Janus, romanialainen pyhiinvaeltaja.
”Ei ole miellyttävää odottaa tällä tavalla, mutta sydämessäni tiesin aina, että
eräänä päivänä minun on tultava tänne.”
Viimein, puolisen tuntia ennen seremonian alkua, aidat
avataan ja joukko päästetään kirkkoon. He ovat onnekas, mutta hyvin
harvalukuinen joukkio. Kun he ovat sisällä, Pyhän haudan kirkon aukio jää lähes
täysin tyhjäksi. Vaikka juhla on yksi kristillisen vuoden tärkeimpiä, voisi
luulla, ettei se kiinnosta kovin monia.
Tyhjäksi jäävä Pyhän haudan kirkon aukio Jerusalemissa, n. puoli tuntia ennen Pyhän tulen seremonian alkamista. |
Totuus on kuitenkin toinen. Kaikki tiet Pyhän haudan
kirkolle on katkaistu. Joka puolella Jerusalemin vanhassa kaupungissa odottaa aitojen
takana suuri lauma ihmisiä, jotka tahtoisivat osallistua pääsiäisjuhlaan, mutta
Israelin poliisivoimat estävät sen. Seremonia alkaa kahdelta iltapäivällä,
mutta jo yhdeksän aikaan aamulla kadut ovat suljetut. Selityksiä ei anneta.
Pieni turistiryhmä istuu Jaffa-portin luona lukemassa karttojaan ja jopa heidät
poliisi ajaa pois.
Pääsiäisen rajoitukset ulottuvat pidemmällekin. Jo
palmusunnuntain kulkueesta näkee, ettei paikalla ole läheskään kaikkia
halukkaita. Palestiinalaiskristittyjä on miehitetyltä Länsirannalta päässyt
Jerusalemiin vain kourallinen. Kulkulupa on ollut vaikea tai mahdoton saada. Samaan aikaan
järjestettävä juutalainen juhla, Pessah, on tiukentanut muslimien ja kristittyjen
rajoituksia erityisesti Jerusalemissa. Betlehemistä ja Jerusalemista
palestiinalaiskristityt erottaa myös Israelin rakentama muuri, joka
toimii hyvin konkreettisena jokapäiväisenä muistutuksena palestiinalaisten
ihmisoikeuksien ja liikkumisen vapauden rajoituksista.
Muuri on kansainvälisen yhteisön mukaan laiton ja vuonna
2012 Yhdysvaltain ulkoministeriö antoi raportin Israelin ihmisoikeuksia
polkevasta rajoituspolitiikasta. Siinä sanottiin esimerkiksi: ”Israelin asettamat tiukat tiesulut ja liikkumisen rajoitukset vaikuttavat negatiivisesti asukkaiden vapauteen harjoittaa uskontoaan. Muuri estää merkittävällä tavalla liikkumisen pyhille paikoille."
Pitkään jatkunut konflikti miehittäjävaltion ja miehitettyjen välillä näkyy siis pääsiäisenäkin yhä uusina aitoina, muureina ja evättyinä kulkulupina. Rauhanneuvotteluiden ei tälläkään kertaa uskota tuottavan tulosta, mutta toivo elää.
”Aion rukoilla”, vastaa Janus toimittajan tiedustellessa,
mitä hän aikoo tehdä kirkkoon päästyään. ”Aion rukoilla rauhan puolesta. Mikä
voisi olla tärkeämpää?”
Poliisien rajoittama pyhiinvaeltajajoukko Pyhän haudan kirkossa Jerusalemissa. |
Kuvat ja teksti: Juhani Valkama
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti